RADA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2024 / 2025

Marcin Pilichowski

Przewodniczący

Agata Rogalska-Piechota

Z-ca przewodniczącego

Anna Czub

Skarbnik

Marta Strachota – Trybulska

Sekretarz

Michał Osiecki

Z-ca sekretarza

Komisja rewizyjna

Monika Sołtys-Drobnik

Joanna Słowińska

Anna Kulesza

Kompetencje rady szkoły lub placówki oraz rady rodziców

Podstawa prawna działania rady szkoły lub placówki oraz rady rodziców:

Ø  art. 80 ust. 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. 

- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.)

 

Kompetencje rady szkoły lub placówki oraz rady rodziców określa:

Ø  ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe 
(Dz. U. z 2021 r. poz.1082 ze zm.)

Ø  ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela

           (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762)

Ø  rozporządzenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania

 

I. Czym jest rada szkoły lub placówki?  

Rada szkoły lub placówki jest społecznym organem szkoły lub placówki niezależnym od dyrektora i rady pedagogicznej, który reprezentuje ogół nauczycieli, rodziców uczniów/wychowanków, uczniów/wychowanków danej szkoły lub placówki. Tworzenie rad szkół i placówek nie jest obligatoryjne. Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły lub placówki z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku szkół ponadpodstawowych także na wniosek samorządu uczniowskiego (art. 81 ust. 13 u.p.o). Rady szkoły  lub placówki nie powołuje się w szkołach i placówkach, w których ze względu  na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów, o której mowa w art. 81 ust.1 pkt 2 i 3.  W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art. 82 ust. 1
i 2 u.p.o.).

W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada szkoły  lub placówki może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły lub placówki określa regulamin, o którym mowa
w art. 81 ust. 8 (art. 80 ust. 3 u.p.o.).

 

Kompetencje rady szkoły lub placówki:

1.     uchwalanie statutu szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2 pkt 1 u.p.o.),

2.     opiniowanie projektu planu finansowego szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2  pkt 2 u.p.o.),

3.     występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły  lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole  lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący (art. 80 ust. 2  pkt 3 u.p.o.),

4.     opiniowanie planu pracy szkoły lub placówki, projektów eksperymentów pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla szkoły lub placówki (art. 80  ust. 2 pkt 4 u.p.o.),

5.     ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu szkoły lub placówki  
i występowanie z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, 
w szczególności w sprawach organizacji zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2 i 5-7 ustawy  (art. 80 ust. 2 pkt 5 u.p.o.),

6.     występowanie z wnioskiem do dyrektora szkoły oraz wyrażanie zgody   na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju (art. 100 ust. 1 u.p.o.),

7.     występowanie z wnioskiem do dyrektora szkoły lub placówki o zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej (art. 69 ust.5 u.p.o.),

8.     opiniowanie powierzenia i odwołania przez dyrektora szkoły lub placówki osoby  ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego   

(art. 64 ust. 1, art. 65 ust. 1 u.p.o.),

9.     opiniowanie wniosków dyrektora w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki 

(art. 68 ust. 5 pkt 3 u.p.o.),

10.  opiniowanie podjęcia przez stowarzyszenie lub inną organizację działalności 
w szkole lub placówce (art. 86 ust. 2 u.p.o.),

11.  wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela (art. 6a ust. 1 KN),

12.  wyrażanie opinii na temat pracy dyrektora szkoły (art. 6a ust. 7 KN),

13.  wnioskowanie o nadanie imienia szkole lub placówce przez organ prowadzący  (§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. 

w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli; Dz. U. z 2019 r. poz. 502), 

14.  opiniowanie organizacji tygodnia pracy szkoły (§ 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku  szkolnego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),

15.  opiniowanie projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym (§ 5 ust. 1 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku  szkolnego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),

16.  udział w pracach zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzoru pedagogicznego, rozpatrującego odwołanie nauczyciela i dyrektora szkoły  lub placówki od oceny jego pracy (§ 5 ust. 2 oraz § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu
i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego; Dz. U. z 2019 r. poz. 1625).

 

Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2 u.p.o.). 

 

II. Czym jest rada rodziców?  

Rada rodziców jest, nieposiadającym osobowości prawnej, organem szkoły niezależnym od dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, który reprezentuje ogół rodziców uczniów danej szkoły.

W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 83
ust. 4 (art. 84 ust. 6 u.p.o.).

 

Kompetencje rady rodziców:

1.     uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki (art. 84 ust. 2 pkt 1 u.p.o.),

2.     opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia  lub wychowania szkoły lub placówki (art. 84 ust. 2 pkt 2 u.p.o.),

3.     opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły 

(art. 84 ust. 2 pkt 3 u.p.o.),

4.     opiniowanie podjęcia przez stowarzyszenia lub inną organizację działalności 
w szkole lub placówce (art. 86 ust. 2 u.p.o.),

5.     udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki (art. 63 ust. 14 u.p.o.),

6.     wnioskowanie o powołanie rady szkoły (art. 58 ust. 13 u.p.o.),

7.     wnioskowanie i wyrażanie zgody w kwestiach związanych z wprowadzeniem obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju według wzoru ustalonego w porozumieniu z dyrektorem szkoły (art. 100 u.p.o.),

8.     wyrażanie opinii przy ocenie dorobku zawodowego nauczyciela stażysty,  kontraktowego i mianowanego za okres stażu (art. 9c ust. 5a KN),

9.     wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela (art. 6a ust. 1 KN, 
z zastrzeżeniem ust. 13),

10.  opiniowanie propozycji  zajęć do wyboru przez ucznia z wychowania fizycznego (§ 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1322),

11.  możliwość uczestniczenia w pracy zespołu powypadkowego (§ 43 ust. 7  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.  
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach 
i placówkach; Dz. U. z 2020 r. poz. 1604),

12.  udział w pracy komisji ustalającej roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania  
w przypadku stwierdzenia, że ocena ta została ustalona niezgodnie z prawem 
(§ 17 ust. 7 pkt 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania,  klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy 
w szkołach publicznych; Dz. U. z 2019 r. poz. 373),

13.   opiniowanie projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym  (§ 5 ust. 1 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku  szkolnego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),

14.   wnioskowanie, wspólnie z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim, 
o nadanie imienia szkole lub placówce przez organ prowadzący (§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 28 lutego 2019 r. 

w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli; Dz. U. z 2019 r. poz. 502), 

15.   udział w pracach zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzoru pedagogicznego, rozpatrującego odwołanie nauczyciela i dyrektora szkoły  lub placówki od oceny jego pracy  (§ 5 ust. 2 oraz § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu
i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego; Dz. U. z 2019 r. poz. 1625).  

 

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły  lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki (art. 84 ust. 1 u.p.o.).

 

Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje  z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim (art. 68 ust. 6 u.p.o.).