Marcin Pilichowski
Przewodniczący
Agata Rogalska-Piechota
Z-ca przewodniczącego
Anna Czub
Skarbnik
Marta Strachota – Trybulska
Sekretarz
Michał Osiecki
Z-ca sekretarza
Monika Sołtys-Drobnik
Joanna Słowińska
Anna Kulesza
Kompetencje rady szkoły lub placówki oraz rady rodziców
Podstawa prawna działania rady szkoły lub placówki oraz rady rodziców:
Ø art. 80 ust. 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.)
Kompetencje rady szkoły lub placówki oraz rady rodziców określa:
Ø ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2021 r. poz.1082 ze zm.)
Ø ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1762)
Ø rozporządzenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
I. Czym jest rada szkoły lub placówki?
Rada szkoły lub placówki jest społecznym organem szkoły lub placówki niezależnym od dyrektora i rady pedagogicznej, który reprezentuje ogół nauczycieli, rodziców uczniów/wychowanków, uczniów/wychowanków danej szkoły lub placówki. Tworzenie rad szkół i placówek nie jest obligatoryjne. Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły lub placówki z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku szkół ponadpodstawowych także na wniosek samorządu uczniowskiego (art. 81 ust. 13 u.p.o). Rady szkoły lub placówki nie powołuje się w szkołach i placówkach, w których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów, o której mowa w art. 81 ust.1 pkt 2 i 3. W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art. 82 ust. 1
i 2 u.p.o.).
W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada szkoły lub placówki może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły lub placówki określa regulamin, o którym mowa
w art. 81 ust. 8 (art. 80 ust. 3 u.p.o.).
Kompetencje rady szkoły lub placówki:
1. uchwalanie statutu szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2 pkt 1 u.p.o.),
2. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2 pkt 2 u.p.o.),
3. występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole lub placówce; wnioski te mają dla organu charakter wiążący (art. 80 ust. 2 pkt 3 u.p.o.),
4. opiniowanie planu pracy szkoły lub placówki, projektów eksperymentów pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2 pkt 4 u.p.o.),
5. ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu szkoły lub placówki
i występowanie z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej,
w szczególności w sprawach organizacji zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 2 i 5-7 ustawy (art. 80 ust. 2 pkt 5 u.p.o.),
6. występowanie z wnioskiem do dyrektora szkoły oraz wyrażanie zgody na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju (art. 100 ust. 1 u.p.o.),
7. występowanie z wnioskiem do dyrektora szkoły lub placówki o zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej (art. 69 ust.5 u.p.o.),
8. opiniowanie powierzenia i odwołania przez dyrektora szkoły lub placówki osoby ze stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego
(art. 64 ust. 1, art. 65 ust. 1 u.p.o.),
9. opiniowanie wniosków dyrektora w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki
(art. 68 ust. 5 pkt 3 u.p.o.),
10. opiniowanie podjęcia przez stowarzyszenie lub inną organizację działalności
w szkole lub placówce (art. 86 ust. 2 u.p.o.),
11. wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela (art. 6a ust. 1 KN),
12. wyrażanie opinii na temat pracy dyrektora szkoły (art. 6a ust. 7 KN),
13. wnioskowanie o nadanie imienia szkole lub placówce przez organ prowadzący (§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r.
w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli; Dz. U. z 2019 r. poz. 502),
14. opiniowanie organizacji tygodnia pracy szkoły (§ 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),
15. opiniowanie projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym (§ 5 ust. 1 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),
16. udział w pracach zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzoru pedagogicznego, rozpatrującego odwołanie nauczyciela i dyrektora szkoły lub placówki od oceny jego pracy (§ 5 ust. 2 oraz § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu
i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego; Dz. U. z 2019 r. poz. 1625).
Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki (art. 80 ust. 2 u.p.o.).
II. Czym jest rada rodziców?
Rada rodziców jest, nieposiadającym osobowości prawnej, organem szkoły niezależnym od dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, który reprezentuje ogół rodziców uczniów danej szkoły.
W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 83
ust. 4 (art. 84 ust. 6 u.p.o.).
Kompetencje rady rodziców:
1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki (art. 84 ust. 2 pkt 1 u.p.o.),
2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki (art. 84 ust. 2 pkt 2 u.p.o.),
3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
(art. 84 ust. 2 pkt 3 u.p.o.),
4. opiniowanie podjęcia przez stowarzyszenia lub inną organizację działalności
w szkole lub placówce (art. 86 ust. 2 u.p.o.),
5. udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki (art. 63 ust. 14 u.p.o.),
6. wnioskowanie o powołanie rady szkoły (art. 58 ust. 13 u.p.o.),
7. wnioskowanie i wyrażanie zgody w kwestiach związanych z wprowadzeniem obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju według wzoru ustalonego w porozumieniu z dyrektorem szkoły (art. 100 u.p.o.),
8. wyrażanie opinii przy ocenie dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego za okres stażu (art. 9c ust. 5a KN),
9. wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela (art. 6a ust. 1 KN,
z zastrzeżeniem ust. 13),
10. opiniowanie propozycji zajęć do wyboru przez ucznia z wychowania fizycznego (§ 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1322),
11. możliwość uczestniczenia w pracy zespołu powypadkowego (§ 43 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach; Dz. U. z 2020 r. poz. 1604),
12. udział w pracy komisji ustalającej roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania
w przypadku stwierdzenia, że ocena ta została ustalona niezgodnie z prawem
(§ 17 ust. 7 pkt 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
w szkołach publicznych; Dz. U. z 2019 r. poz. 373),
13. opiniowanie projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym (§ 5 ust. 1 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego; Dz. U. z 2017 r. poz. 1603 ze zm.),
14. wnioskowanie, wspólnie z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim,
o nadanie imienia szkole lub placówce przez organ prowadzący (§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 28 lutego 2019 r.
w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli; Dz. U. z 2019 r. poz. 502),
15. udział w pracach zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzoru pedagogicznego, rozpatrującego odwołanie nauczyciela i dyrektora szkoły lub placówki od oceny jego pracy (§ 5 ust. 2 oraz § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu
i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego; Dz. U. z 2019 r. poz. 1625).
Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki (art. 84 ust. 1 u.p.o.).
Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim (art. 68 ust. 6 u.p.o.).